Probabil dacă întrebi unul dintre membrii echipei Facebook care a fost cel mai mare atu al rețelei sociale care găzduiește zilnic peste un miliard de utilizatori, răspunsul pe care l-ai primi ar fi simplu: fotografiile. La aproape un an de la lansare, Facebook a oferit utilizatorilor posibilitatea de a încărca un număr nelimitat de fotografii, lucru irezistibil pentru audiența globală. Deci, am putea spune că Facebook-ul fără fotografii este parcă de neimaginat. Totuși, sunt milioane de persoane care suferă de deficiențe de vedere, neavând șansa să vizualizeze fotografiile încărcate de persoanele apropiate.
Pentru a veni în sprijinul lor, Facebook a anunțat recent dezvoltarea unui algoritm bazat pe inteligența artificială, care va descrie utilizatorilor cu deficiențe de vedere conținutul fotografiilor. Intitulată „automatic alternative text”, caracteristica a fost proiectată și dezvoltată timp de cinci ani de o echipă de cercetători și ingineri conduși de Jeff Wieland.
Noua particularitate, disponibilă pentru telefoanele cu sistem de operare iOS, este capabilă să recunoască obiectele din fotografii utilizând tehnica machine learning. Machine learning ajută la dezvoltarea unei rețele de inteligență artificială, utilizând algoritmi pentru a face predicții. De exemplu, dacă programul care stă la baza rețelei primește informații despre un câine, în timp, rețeaua artificială va fi capabilă să recunoască automat patrupedele apărute în fotografiile postate de alți utilizatori.
Facebook merge mai departe, iar după ce obiectele din fotografie sunt recunoscute, rețeaua folosește VoiceOver-ul de la smartphone, descriindu-i utilizatorului în modul audio, fotografia. Chiar dacă este doar în faza incipientă, tehnologia este capabilă să identifice cele mai importante concepte din diverse categorii:
transport – autoturism, avion, barcă
natură – apus, zăpadă, ocean
sport – fotbal, baschet, volei
mâncare – hamburger, sushi, pizza
“Impactul acestei tehnologii asupra persoanelor defavorizate ar fi uriaș. În mod realist poți să îi spui unei persoane care suferă de deficiențe de vedere că are posibilitatea de a participa la o conversație socială virtuală chiar și dacă nu vizualizează fotografia. Practic îi demonstrezi că ea contează ca și persoană și îți pasă de ea” a declarat Jeff Wieland.
În acest moment, alt tags, caracteristica dezvoltată de Facebook pentru persoanele cu deficiențe de vedere, demonstrează cât de fascinantă poate să fie tehnologia. La scară globală, particularitatea introdusă de Facebook ar putea reprezenta o oportunitate uriașă, având în vedere numărul mare al persoanelor cu deficiențe de vedere care ar avea șansa să beneficieze de pe urma ei.
Comentarii recente